Motorklub Den Haag Zomertocht 2019

De MKDH Zomertocht 2019 brengt ons in Spanje. De tocht zal plaatsvinden tussen 05-05-2019 en 18-05-2019. De zomertocht is nog in ontwerp.

Deze reis wordt door leden van Motorklub Den Haag georganiseerd. De routes zijn niet voorgereden en de bedden niet voorgeslapen. Deelnemers ontvangen de routes en de adressen van de slaapplaatsen. Iedereen is vrij om zijn eigen rit te rijden. Wil je toch in een groepje rijden spreek dan van te voren af met wie je gaat rijden. Hou rekening met elkaars rijstijlen.

De heenweg doen we in 3 dagen. We rijden van Den Haag naar Amilly (588 KM) en van Amilly naar Millau (547 KM) deels over de snelweg. Vanuit Millau rijden we 272 KM binnendoor het Franse centraal massief. Deze route bestaat uit heerlijke bochten en over lokale wegen.

Eenmaal aangekomen Pyreneeën rijden door natuurparken in de Franse en Spaanse Pyreneeën van Oost naar West met als hoogtepunt de Bardenas Reales woestijn.

De hotels in de route zijn niet geboekt. De hotels zijn random gekozen. De defintieve hotels zijn allemaal low-budget inclusief ontbijt. Op loofafstand van het hotel is een restaurantje en bar waar we 's-avonds wat kunnen drinken.

De campings in de route zijn random kozen. De defintieve campings hebben allemaal een blokhut. Op de camping kunnen we ontbijten en 's-avonds eten. Ook is er een bar waar we 's-avonds wat kunnen drinken. Verder heeft de camping een campingwinkel en een zwembad. De motor kan bij de blokhut worden geparkeerd.

Om de dag verblijven we 2 nachten op de camping. Dit geeft de mogelijkheid om een dagje wat anders te gaan doen dan motorrijden.

De terugweg doen we in 3 dagen. We rijden van Pau naar Orléans (650 KM) en van Orléans naar Den Haag (588 KM)

Alle routes in de Pyreneeën zijn tussen de 250 en 300 KM per dag en kunnen verkort worden gereden. Voor de routes in de Pyreneeën zijn er alternatieve routes aanwezig. Deze zijn niet veel korter maar gaan wel over betere wegen waardoor de reistijd korter is.

Dag1 Zondag 5 mei 2019

De reis start bij Paviljoen Malieveld en eindigt in het Campanile Hotel in Amilly, Noord Frankrijk (ongeveer 125 KM ten zuidoosten van Parijs) De route is 588 KM lang en we zijn ongeveer 8,5 uur onderweg. We rijden voornamelijk over de snelweg. Voor de afwisseling hebben we ook een aantal stukken over B-wegen opgenomen in de route en een flink aantal stops (om de anderhalf uur) om de benen te strekken. De stops worden allemaal gehouden bij een Mc Donald’s fastfood restaurant. Hier zijn faciliteiten goed en is er altijd een tankstation in de buurt.

Om 08:00 vertrekken we vanaf Paviljoen Malieveld. In Hazeldonk is onze eerste stop (09:00). Deelnemers uit het land sluiten hier aan. Na de koffie rijden we via Antwerpen, Lille (Rijsel), Parijs, naar Amilly. We hebben stops in Rijsel, Roye en Lagny.

We slapen in een Campanile Hotel. Prijs is € 44,00 inclusief ontbijt.

Hotel Campanile Montargis
73 Impasse des Fleurs
Amilly, France

Roadbook

Dag2 Maandag 6 mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. De route is 547 KM lang en we zijn ongeveer 8 uur onderweg. We rijden voornamelijk over de snelweg. Voor de afwisseling hebben we ook een aantal stukken over B-wegen opgenomen in de route en een flink aantal stops (om de anderhalf uur) om de benen te strekken. De stops worden allemaal gehouden bij een Mc Donald’s fastfood restaurant. Hier zijn faciliteiten goed en is er altijd een tankstation in de buurt.

Om 09:00 vertrekken we vanaf het startpunt. We hebben stops in Nevets, Clermont, Garde.

We slapen in een Campanile Hotel. Prijs is € 47,00 inclusief ontbijt.

Hotel Campanile Millau
12100 Chemin de Salelles
Millau, France

Download route

Dag3 Dinsdag 7 mei 2019

Vandaag verlaten we de snelwegen en begint eindelijk de motortoer. Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. De route is 272 KM lang en we zijn ongeveer 5 uur onderweg. Deze route bestaat uit heerlijke bochten over lokale wegen dwars door het centraal massief. Met de mooie natuur en wegen van: de Morvan, de Tarn, en de Languedoc. We hebben de hele dag om deze mooie route te rijden. Iedereen pakt zijn eigen tempo en je strijkt neer voor een versnapering wanneer je wilt. We hebben dus geen vaste stops opgenomen.

Wil je niet de route rijden dan is het 3,5 uur rijden naar het volgende hotel.

We slapen in een Première Classe. Prijs is € 39,00 inclusief ontbijt.

Hotel Première Classe Pamiers
09100, Avenue de la Bouriette
Pamiers, France

Download route

Dag4 Woensdag 8 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. We rijden via Andorra naar onze volgende slaapplaats, Camping Queixans. De rit is 268 KM lang en we zijn ongeveer 8 uur onderweg. De alternatieve route is 200 KM en duurt ongeveer 5 uur. Je kunt ook rechtstreeks naar de camping met een reistijd van 2 uur. Ook zijn er andere routemogelijkheden.

We rijden vanaf Pamiers over de N20 de Pyreneeën in naar Andorra. We nemen niet de tunnel maar gaan bovenlangs over de CG2 naar Encamp Les Bons en over de CS10 naar Anyós. Dan rijden we naar Andorra la Vella, de hoofdstad van de dwergstaat Andorra. Via de CS6 en CS11 naar La Farga de Moles.. De CS-wegen zijn redelijk geasfalteerd en gaan door de natuur met veel bochten. Je kunt dit traject heel eenvoudig overslaan om na Andorra la Vella over de CG1 naar La Farga de Moles te rijden . Eveneens een prachtige weg met langgerekte bochten. Hiermee verkort je de route van ongeveer 1,5 uur. Vanaf La Farga de Moles rijden we over de N145 naar La Seu d’Urgell.

Bij La Seu d’Urgell rijden we naar Riu de Cerdanya. De route gaat door het Parc Natural del Cadí-Moixeró. De route loopt via de LV408, C462, B400, C16. Mooi kleine bochten wegen door schitterende natuur. Langs de weg liggen een aantal bezienswaardigheden. Of dit hele traject verhard is weten we niet zeker. Een alternatief is via de N260 naar Riu de Cerdanya een prachtige weg met langgerekte bochten waarmee je de route met ruim 1,5 uur verkort. Vanaf Riu de Cerdanya rijden we via de E9 naar onze camping in Queixans waar we 2 nachten verblijven.

Camping Queixans
17538, Fontanals de Cerdanya
Queixans, Espana

Download alternatieve route

Dag5 Donderdag 9 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. We rijden een mooie rondrit. Het eerste gedeelte gaat door het Regional Park of the Catalan. De totale route is 273 KM en duurt ongeveer 7 uur. De alternatieve route is 260 KM en ongeveer 5,5 uur

We rijden over de N116 waar we een bezoekje brengen aan fort Liberia. Dan rijden we door naar Vinça en zakken af via de D13. Een prachtige weg met korte bochten maar waar stukken onverhard in zitten. Een alternatief is de D618 met lange mooie bochten. Beide routes komen weer uit op de D115 een stukje Pyreneeën wat je gereden moet hebben op de motor. Daar kun je Gorges de la Fou nog bezoeken. De Gorges de la Fou is een zeer smalle kloof, die is uitgesleten door de rivier la Fou. Op sommige plekken is deze kloof slechts 80 centimeter breed

Vanaf Gorges de la Fou rijden we weer terug naar de onze camping in Queixans.

Camping Queixans
17538, Fontanals de Cerdanya
Queixans, Espana

Roadbook

Dag6 Vrijdag 10 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. De route gaat naar El Pueyo de Araguás, een camping waar we de komende twee nachten verblijven.

De route gaat 318KM over de N260. De N-260, ook wel de "eje pirenaico" genoemd, loopt in de lengte richting langs- en door de Pyreneeën. Het is een goed geasfalteerde weg met vele mooie bochten en prachtige uitzichten. De hele zomertocht rijden we stukken over de “eje pirenaico” maar vandaag alleen maar. Er is dan ook geen alternatieve route voor vandaag.

Camping Ainsa
17538, El Pueyo de Araguás
Huesca, Espana

Download route

Dag7 Zaterdag 11 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. Dit is de langste Pyreneeën route in de vakantie. 330 KM. Deze schitterende route gaat om het Massif du Néouvielle en kan daadoor niet verkort worden gereden. De alternatieve route eveneens een prachtige route door Serra de Sant Gervàs. Een route van 250KM met een reistijd van ongeveer 5 uur

Camping Ainsa
17538, El Pueyo de Araguás
Huesca, Espana

Download alternatieve route

Dag8 Zondag 12 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. We rijden een leuke route naar de camping aan de rand van het natuurpark van de Bardenas Reales. De totale route is 287 KM en duurt ongeveer 8 uur. De alternatieve route is 277 KM en ongeveer 5,5 uur

Het Natuurpark van de Bardenas Reales is een semi-woestijn met een spectaculair bijna maanachtig landschap. Je waant je hier in een Western-Film. Vooral bij schemering, met een pallet van kleuren, zie je de mooiste landschappelijke plaatjes. Het landschap bestaat uit hoge vlakten, heuvels en ravijnen. Een belevenis die de nodige indrukken achter zal laten!

Het laatste gedeelte van de route gaat door Bardenas Reales en is onverhard en is off-road ervaring wel is gewenst. De alternatieve route gaat om de Bardenas Reales heen.

We slapen hier één nacht op een camping.

Camping Bardenas
NA-660
Villafranca

Download alternatieve route

Dag9 Maandag 13 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. We rijden een mooie route naar Valle de Hecho. De totale route is 272 KM en duurt ongeveer 6 uur. De alternatieve route is 200 KM en ongeveer 5 uur

Ook vandaag starten we de route met een rit door het noordelijke natuurpark van de Bardenas Reales. De weg is onverhard en is off-road ervaring gewenst. De alternatieve route gaat om de Bardenas Reales heen. We slapen hier twee nachten nacht op een camping.

Camping Valle de Hecho
A-176
Valle de Hecho

Download alternatieve route

DAG10 Dinsdag 14 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. We rijden een mooie rondrit. De totale route is 275 KM en duurt ongeveer 5 uur. De alternatieve route is 240 KM en ongeveer 4 uur

Dan rijden we terug naar de camping.

Camping Valle de Hecho
A-176
Valle de Hecho

Download alternatieve route

Dag11 Woensdag 15 Mei 2019

Na het ontbijt rijden we naar het startpunt van de route. Dit is een tankstation. We rijden een schitterende route naar Lourdes. De totale route is 220 KM en duurt ongeveer 5 uur. Er is geen alternatieve route.

Lourdes is de grootste katholieke bedevaartplaats in Frankrijk. Het is gesitueerd in het zuiden van het land in de uitlopers van de bergen van de Pyreneeën. In Lourdes maken we ons op voor de terugreis.

Download route

Dag12 Donderdag 16 Mei

De stad is gebouwd op een rots midden in de Causse de Gramat, een uitgestrekt kalksteenplateau en onderdeel van de Causses du Quercy. Boven op de rots ligt een burcht. Via een slingerend pad (of een lift voor de mindervaliden) kan men het heiligdom bereiken, een reeks van kapellen met fresco's en een kerk. Via een trap, waarin vele fossielen van mariene herkomst zichtbaar zijn, komt men onderaan de berg. Daar ligt het zeer toeristische stadje met zijn nauwe straatjes.

Auberge du Puits
5 Place du Puits
Souillac, France

Dag13 Vrijdag 17 Mei

Op onze tweede dag richting huis rijden door we Oradour-sur-Glane. Het dorpje is een adembenemend monument van de gruwelijkheden die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gepleegd. Het dorp werd door een SS eenheid verwoest waarna er onder de bewoners een bloedbad werd aangericht. Vlak na de oorlog bezocht De Gaulle Oradour en besloot dat het dorp moest blijven zoals de Duitsers het hadden achtergelaten, en zo is het nog steeds.

Download route

Ibis Budget Orléans Nord Saran. Prijs is € 47,00 inclusief ontbijt.

Ibis Budget Orléans Nord Saran
45, Rue de l'Ormeteau
Saran, France

Dag14 Zaterdag 18 Mei

Vanaf Orléans in Frankrijk rijden we naar Den Haag . Een rit van 588 KM over de snelweg. We hebben 4 lange rustpauzes ingelast om de 100/125 KM. Een omgekeerde route van de heenweg..